Complete system installation
Solar panels
Batteries storage
PIC controller and solar charger
Controller casing
In campus bulletin
A solar parking system is actually a 100% stand alone solar powered system. This means that no power from grid needed to power it up. The system allows only authorized users to enter the parking area. The acces card (RFID) or remote controller can be used to trigger the barrier up. High current DC motor is controlled by a PIC board to lift up or down the barrier. The first board uses 24V battery system. Another PIC board is used to receive data from RFID/remote controller before triggering the first board. This board uses nominal 12V battery system.
The solar power taken from sunlight is charged into AGM batteries so that the system may run day and night and may lasting up to 3-4 days if no sunlight detected. This system comes together with a protection circuit using an ultrasonic sensor in case any car stop below the barrier.
Prinsip operasi
Sebuah projek yg digunakan untuk membenarkan akses kepada sistem parking. Akses adalah melalui kad/tag RFID atau kad Touch N Go (TnG) utk mengawal palang seperti di lebuhraya PLUS. Pengguna juga boleh mengakses menggunakan remote control yg diupgrade dr sistem asal. RFID reader digunakan bersama high current DC motor driver dan litar PIC utk mengawal perjalanan sistem. Bekalan kuasa adalah 100% dari tenaga solar yg digunakan utk mengecas bateri. Sistem menggunakan dua controller berlainan, satu utk megawal litar utama motor dan satu lagi litar kawalan rfid/remote control. Litar utama berasaskan 24V manakala litar kedua 12 V. Oleh itu sebanyak 3 solar panel,3 bateri dan 2 charger digunakan.
Sistem turut dilengkapi sejenis sensor ultrasonic sbg ptotection system. Sekiranya semasa palang sedang turun dan kereta masih berada/terberhenti di bawah palang, sensor ini akan menghantar data ke PIC utk menaikkan semula palang. Rekabentuk stand alone ini telah dikira utk membolehkan sistem beroperasi berterusan selama 4-5 hari walaupon keadaan hujan/mendung dialami dlm tempoh tersebut.
Sebuah projek yg digunakan untuk membenarkan akses kepada sistem parking. Akses adalah melalui kad/tag RFID atau kad Touch N Go (TnG) utk mengawal palang seperti di lebuhraya PLUS. Pengguna juga boleh mengakses menggunakan remote control yg diupgrade dr sistem asal. RFID reader digunakan bersama high current DC motor driver dan litar PIC utk mengawal perjalanan sistem. Bekalan kuasa adalah 100% dari tenaga solar yg digunakan utk mengecas bateri. Sistem menggunakan dua controller berlainan, satu utk megawal litar utama motor dan satu lagi litar kawalan rfid/remote control. Litar utama berasaskan 24V manakala litar kedua 12 V. Oleh itu sebanyak 3 solar panel,3 bateri dan 2 charger digunakan.
Sistem turut dilengkapi sejenis sensor ultrasonic sbg ptotection system. Sekiranya semasa palang sedang turun dan kereta masih berada/terberhenti di bawah palang, sensor ini akan menghantar data ke PIC utk menaikkan semula palang. Rekabentuk stand alone ini telah dikira utk membolehkan sistem beroperasi berterusan selama 4-5 hari walaupon keadaan hujan/mendung dialami dlm tempoh tersebut.
hebat projek
ReplyDeleteblog masih byk yg perlu di baiki ;)
ReplyDeleteMeh blajo ngan kawe....hehe
ReplyDelete