Project 12 : Lab Attendance SCADA System

System setup

Visual basic program

Visual basic SCADA interface

Excel SCADA interface

Access SCADA interface

Video on demand

Descriptions:

A system to record the attendace of lab/class student based on RFID reader. The reader sends the student ID number to PIC microcontroller. From PIC, the data is processed before being sent to a SCADA software. The SCADA is built based on Visual Basic software. The recorded IDs are shown on a computer screen and save these IDs into microsoft excel as a database. 

Prinsip operasi

Sebuah projek yg digunakan untuk merekod kehadiran pelajar ke kelas/makmal menggunakan kad RFID. Pelajar perlu menyentuh kad mereka pada reader yg disediakan. Reader akan menghantar ID pelajar tersebut ke PIC microcontroller. Dari PIC data akan dihantar ke sistem SCADA yg dibina menggunakan perisian visual basic. Perisian telah diprogram untuk memaparkan paparan SCADA pada komputer dan menyalin rekod kehadiran kedalam file Microsoft Excel. Setiap data kehadiran akan direkod dan dikemaskini secara automatik.

Program database yg boleh digunakan adalah Microsoft Excel (Mudah), Acces (Medium) dan MySQL (kompleks). Program2 ini bole diakses dan diubahsuai berpandukan perisian SCADA yg telah dibangunkan. 

1 comment:

  1. boleh emailkan sy detail projek ini
    miraesprit811@gmail.com
    terima kasih atas bantuan

    ReplyDelete